Fiat Bravo II Instructieboekje (2007-2016): ABS

Het ABS dat geïntegreerd is in het remsysteem, voorkomt dat tijdens het remmen de wielen blokkeren, ongeacht de conditie van het wegdek en de pedaaldruk, en verhindert daarmee het doorslippen van een of meerdere wielen. Hierdoor blijft de auto bestuurbaar, zelfs bij noodstops.

Het systeem wordt gecompleteerd met een elektronische remdrukverdeling EBD (Electronic Braking Force Distribution), die de remdruk verdeelt tussen de voor- en achterwielen.

BELANGRIJK Voor een maximale werking van het remsysteem is een inrijperiode van ongeveer 500 km nodig: tijdens deze periode moet bruusk, herhaaldelijk of langdurig remmen vermeden worden.

BELANGRIJK Het ABS maakt zo goed mogelijk gebruik van de beschikbare grip,maar kan de beschikbare grip niet verhogen; rijd daarom voorzichtig op een gladde ondergrond en neem geen onnodige risico's.

ACTIVERINGVAN HET SYSTEEM

Als het ABS in werking treedt, merkt de bestuurder dit aan een lichte trilling van het rempedaal, die gepaard gaat met enig geluid: dit geeft aan dat het noodzakelijk is de snelheid aan te passen aan de beschikbare grip op het wegdek.

BELANGRIJK Als het ABS in werking treedt,merkt u dat aan een trilling in het rempedaal.

Verlaag de remdruk niet maar houd het rempedaal juist goed ingetrapt; op deze manier hebt u de kortste remweg in relatie tot de conditie van het wegdek.

 

BELANGRIJK Als het ABS in werking treedt, dan is de grip van de banden op het wegdek beperkt: u dient uw snelheid te verlagen en aan te passen aan de beschikbare grip.

STORINGSMELDING ABS

Bij een storing brandt het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel en verschijnt er een bericht op het multifunctionele display (indien aanwezig), zie het hoofdstuk "Lampjes en berichten".

In dat geval blijft het remsysteem normaal werken, maar zonder de mogelijkheden van het ABS. Rijd voorzichtig naar de dichtstbijzijnde werkplaats van het Fiat Servicenetwerk om het systeem te laten controleren.

STORINGSMELDING EBD

Bij een storing branden de waarschuwingslampjes en op het instrumentenpaneel en verschijnt er een bericht op het multifunctionele display (indien aanwezig), zie het hoofdstuk "Lampjes en berichten".

In dit geval kunnen bij krachtig remmen de achterwielen vroegtijdig blokkeren waardoor de auto kan slippen. Rijd zeer voorzichtig naar de dichtstbijzijnde werkplaats van het Fiat Servicenetwerk om het systeem te laten controleren.

BELANGRIJK Als alleen het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel gaat branden en op het multifunctionele display (indien aanwezig) verschijnt ook een bericht, stop dan onmiddellijk en wendt u tot de dichtstbijzijnde werkplaats van het Fiat Servicenetwerk.Als er vloeistof lekt uit het hydraulische systeem,wordt de werking van zowel het conventionele remsysteem als het ABS in gevaar gebracht.

BRAKE ASSIST (remassistent bij noodstop) (voor bepaalde uitvoeringen/markten)

Dit systeem, dat niet uitgeschakeld kan worden, herkent eventuele noodstops (in functie van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingetrapt).

Hierdoor kan het remsysteem sneller en krachtiger ingrijpen.

Brake Assist is uitgeschakeld bij de versies die uitgerust zijn met ESP, als er een storing is in het ESP-systeem, dan wordt dit aangegeven door het aangaan van lampje  en het verschijnen van het bericht op het display.

ESP (Electronic Stability Program) (voor bepaalde uitvoeringen/markten)

Dit elektronische systeem waakt over de stabiliteit van de auto als de wielen hun grip verliezen, waardoor de richtingsstabiliteit van de auto beter is.

De werking van het ESP is uitermate nuttig als de grip op het wegdek wisselt.

Het ESP beschikt naast ASR (anti-doorslipregeling van de aangedreven wielen die werkt op de remmen en de motor) en HILL HOLDER (automatisch werkende wegrijhulp op hellingen) ook over MSR (regeling van het afremmen op de motor tijdens terugschakelen) en HBA (automatische remdrukverhoger bij noodstops).

ACTIVERINGVAN HET SYSTEEM

Bij activering van het systeem gaat het lampje op het instrumentenpaneel knipperen, om de bestuurder er op te wijzen dat de auto de stabiliteit en de grip dreigt te verliezen.

INSCHAKELINGVAN HET SYSTEEM

Het ESP schakelt automatisch in tijdens het wegrijden en kan niet worden uitgeschakeld.

STORINGSMELDINGEN ESP

In geval van een storing wordt het ESP-systeem automatisch uitgeschakeld en gaat het lampje op het instrumentenpaneel continu branden (bij sommige versies verschijnt er ook een bericht op het display, zie hoofdstuk "Lampjes en berichten").

Neem in dat geval contact op met het Fiat Servicenetwerk.

BELANGRIJK De prestaties van het ESP-systeem mogen de bestuurder er niet toe verleiden onnodige en onverantwoorde risico's te nemen. De rijstijl moet altijd zijn aangepast aan het wegdek, het zicht en het verkeer. De verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid ligt altijd en overal bij de bestuurder.

HILL HOLDER-SYSTEEM (voor bepaalde uitvoeringen/markten)

Dit systeem is geïntegreerd in het ESP-systeem en schakelt automatisch in als:

  • op een helling: als het voertuig stilstaat op een afdalende weg van meer dan 5% met draaiende motor, rempedaal en koppelingspedaal ingetrapt en de versnellingsbak in de vrijstand of met ingeschakelde versnelling (andere dan achteruit);
  • op een afdaling: als het voertuig stilstaat op een afdalende weg van meer dan 5% met draaiende motor, rempedaal en koppelingspedaal ingetrapt rempedaal en de versnellingsbak in de achteruit geschakeld.

Tijdens het wegrijden zorgt de regeleenheid van het ESP ervoor dat de wielen geremd blijven, totdat het noodzakelijke motorkoppel is bereikt om weg te rijden (of maximaal 2 seconden) zodat de rechter voet van het rempedaal naar het gaspedaal kan worden verplaatst.

Als u na 2 seconden niet bent weggereden, schakelt het systeem automatisch uit en wordt de remdruk geleidelijk verlaagd. Tijdens deze fase kunt u een typisch schurend geluid van de remmen horen. Dit geluid betekent dat de auto ieder moment in beweging kan komen.

STORINGSMELDINGEN HILL HOLDER-SYSTEEM

Bij een storing in het systeem brandt het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel en verschijnt er een bericht op het instelbare multifunctionele display (indien aanwezig), zie het hoofdstuk "Lampjes en berichten".

BELANGRIJK Het "Hill Holder"-systeem is geen handrem; verlaat de auto dus nooit zonder de handrem aan te trekken, de motor uit te schakelen en de eerste versnelling in te schakelen.

BELANGRIJK Het ESP blijft ook ingeschakeld wanneer met het noodreservewiel wordt gereden.Houd steeds rekening met het feit dat het noodreservewiel kleiner is dan een normale band waardoor de grip lager is.Voor een goede werking van de ESP- en ASR-systemen is het van groot belang dat de banden van alle wielen van hetzelfde merk en type zijn, dat ze in perfecte staat verkeren en vooral van het aanbevolen type,merk en maat zijn.

ASR (Antislip Regulation)

Het ASR-systeem is geïntegreerd in het ESP-systeem en grijpt automatisch in als een of beide aangedreven wielen dreigen door te slippen, zodat de bestuurder de controle over de auto kan behouden.

Afhankelijk van de slipomstandigheden, worden er twee verschillende regelsystemen ingeschakeld:

  • als beide tractiewielen doorslippen, reduceert het ASR-systeem het motorvermogen;
  • als slechts één tractiewiel doorslipt, blokkeert het ASR-systeem automatisch het dooslippende wiel.

Het ASR is bijzonder nuttig onder de volgende omstandigheden:

  • doorslippen van het binnenste wiel in bochten, door verandering van de wielbelasting of door te felle acceleratie;
  • te hoog vermogen naar de wielen, ook in samenhang met de condities van het wegdek;
  • acceleratie op gladde wegen en bij sneeuw en ijzel;
  • verlies van grip op natte weggedeelten (aquaplaning).

MSR-SYSTEEM (REGELINGVAN MOTORREMWERKING)

Dit systeem, dat geïntegreerd is in de ASR, verhoogt bij bruusk terugschakelen het motorkoppel, zodat overmatige vertraging van de aangedreven wielen wordt voorkomen. Dit heeft vooral voordelen op een wegdek met weinig grip, waarop de stabiliteit van de auto snel verloren kan gaan.

IN-/UITSCHAKELINGVAN HET ASR-SYSTEEM

Het ASR-systeem schakelt automatisch in als de motor wordt gestart.

Wanneer het systeem is ingeschakeld, wordt er een bericht op het display weergegeven (zie hoofdstuk "Lampjes en berichten").

Tijdens het rijden kan het ASR uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld worden door op de knop ASR OFF te drukken, op het dashboard naast het stuurwiel.

Tijdens het rijden kan het ASR uitgeschakeld en vervolgens weer ingeschakeld worden door op knop C te drukken.

Elke keer als de contactsleutel op MAR wordt gedraaid knippert de led op de ASR OFF-knop even om aan te geven dat het systeem een diagnose uitvoert. Het aangaan van de led duidt niet op een storing.

Wanneer het ASR wordt uitgeschakeld, gaat de led op de knop branden (en verschijnt er een bericht op het display, zie hoofdstuk "Lampjes en berichten").

Als het ASR wordt uitgeschakeld tijdens het rijden, wordt het automatisch opnieuw ingeschakeld wanneer de auto opnieuw wordt gestart.

IN-/UITSCHAKELINGVAN HET ASR-SYSTEEM 

Schakel het ASR-systeem uit als u met sneeuwkettingen rijdt: onder deze omstandigheden levert het doorslippen van de aangedreven wielen bij het wegrijden juist meer tractie op.

Foutmeldingen: in geval van een storing wordt het ASR-systeem automatisch uitgeschakeld en gaat het lampje op het instrumentenpaneel continu branden (er verschijnt ook een bericht op het display, zie hoofdstuk "Lampjes en berichten"). Neem in dit geval zo snel mogelijk contact op met het Fiat Servicenetwerk.

BELANGRIJK Het ASR werkt niet als er een noodreservewiel is gemonteerd: in dat geval gaat het lampje op het instrumentenpaneel continu branden (en verschijnt er een bericht op het display) (zie hoofdstuk "Lampjes en berichten").

 

BELANGRIJK Voor de correcte werking van de ESP- en ASR-systemen moeten alle banden van hetzelfde type,merk en maat zijn en in perfecte toestand verkeren.

    Koplampen

    LICHTBUNDELAFSTELLEN Een goede afstelling van de koplampen is belangrijk voor het comfort en de veiligheid van de bestuurder en alle overige weggebruikers. Dit wordt bovendien geregeld door speci ...

    EOBD

    Het EOBD (European On Board Diagnostic) is een diagnosesysteem dat geïnstalleerd is op de elektronische motorregeleenheden, dat eventuele storingen in de elektronische systemen die van negatieve ...

    Zie ook:

    Lexus CT 200h Instructieboekje (2011-2017). Afdekkap motorruimte
    ■ Verwijderen van de afdekkap van de motorruimte ■ Plaatsen van de clips Het middelste deel omhoog drukken Insteken Indrukken OPMERKING■ Na het plaatsen van ...

    Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022). Vervangen van een wiel met een lekke band
    1. Plaats wielblokken. Lekke band Positie wielblok Voor Links Achter het rechter achterwiel Rechts Achter het linker achterwiel Achter Links ...

    Auto modellen:

    © 2021-2025 Alle rechten voorbehouden www.cmodellen.nl