De SRS-airbags worden geactiveerd als de auto betrokken raakt bij bepaalde soorten zware aanrijdingen, die zouden kunnen leiden tot ernstig letsel voor de inzittenden. Ze werken samen met de veiligheidsgordels om de kans op ernstig letsel te beperken.
Airbags voor
Side airbags en curtain airbags
Onderdelen SRS-airbagsysteem
De belangrijkste onderdelen van het SRS-airbagsysteem zijn hierboven afgebeeld.
Het SRS-airbagsysteem wordt aangestuurd door de airbag-ECU. Bij het activeren van de airbags zorgt een chemische reactie in de ontstekingsmechanismen ervoor dat de airbags snel gevuld worden met niet-giftig gas om de beweging van de inzittenden te helpen beperken.
■ Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags Neem met betrekking tot de airbags de volgende voorzorgsmaatregelen in acht.
Het niet in acht nemen van de voorzorgsmaatregelen kan ernstig letsel tot gevolg hebben.
De SRS-airbags zijn aanvullende middelen die samen met de veiligheidsgordels gebruikt moeten worden.
Het gevaarlijkst bij de activering van de airbag zijn de eerste 50 - 75 mm; door een afstand van minimaal 250 mm tot het stuurwiel aan te houden, hanteert u een veilige marge. Dit is de afstand gemeten vanaf het midden van het stuurwiel tot aan uw borstbeen. Als u nu minder dan 250 mm van de airbag zit, kunt u uw zitpositie op verschillende manieren wijzigen:
De stoel dient te worden afgesteld zoals hierboven aanbevolen, terwijl de pedalen en het stuurwiel nog steeds goed bediend kunnen worden en u het instrumentenpaneel nog goed kunt zien.
Lexus raadt u met klem aan om alle kinderen achterin te laten plaatsnemen en ze altijd te vervoeren in een passend baby- of kinderzitje of met een zitkussen en/of veiligheidsgordels.
Achterin zitten kinderen veiliger dan op de voorpassagiersstoel.
■ Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags
Dergelijke voorwerpen kunnen als een projectiel worden gelanceerd als de bestuurdersairbag, de voorpassagiersairbag en de knieairbag worden geactiveerd.
■ Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags
Als dat wel gebeurt, kunnen er storingen aan de SRS-airbags ontstaan.
■Wijzigingen aan en afvoeren van onderdelen van het SRS-airbagsysteem Voer uw auto niet af en voer geen van onderstaande veranderingen uit zonder eerst een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige te raadplegen. De airbags kunnen defect raken of per ongeluk worden geactiveerd (opgeblazen), waardoor ernstig letsel kan ontstaan.
■ Als de SRS-airbags worden geactiveerd
■ Voorwaarden voor activering van de SRS-airbags (SRS-airbags voor)
Deze drempelsnelheid kan in de volgende situaties echter veel hoger liggen:
■ Voorwaarden voor activering airbag (side airbags en curtain airbags)
■ Omstandigheden waarbij de airbags geactiveerd kunnen worden, anders dan bij een aanrijding De airbags voor en de curtain airbags kunnen ook geactiveerd worden bij zware stoten tegen de onderkant van de auto. Zie de afbeelding voor een aantal voorbeelden.
■ Soorten aanrijdingen waarbij de airbags soms niet geactiveerd worden (airbags voor) De airbags voor worden over het algemeen niet geactiveerd bij aanrijdingen van opzij of van achteren, als de auto over de kop slaat of bij een frontale aanrijding op lage snelheid.
Maar wanneer een aanrijding voldoende voorwaartse deceleratie veroorzaakt, wordt de airbag mogelijk geactiveerd.
■ Soorten aanrijdingen waarbij de side airbags en de curtain airbags mogelijk niet geactiveerd worden De side airbags en curtain airbags treden mogelijk niet in werking bij aanrijdingen van opzij onder een bepaalde hoek of bij aanrijdingen van opzij waarbij het passagierscompartiment niet wordt geraakt.
De side airbags treden over het algemeen niet in werking bij aanrijdingen van voren of van achteren, als de auto over de kop slaat of bij een aanrijding van opzij op lage snelheid.
De curtain airbags treden over het algemeen niet in werking bij aanrijdingen van achteren, als de auto over de kop slaat of bij een aanrijding van opzij of bij een frontale aanrijding op lage snelheid.
■Wanneer moet u contact opnemen met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige In de volgende gevallen zal controle en/of reparatie van de auto nodig zijn. Neem zo snel mogelijk contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.
Controleer voordat u wegrijdt eerst of alle inzittenden de veiligheidsgordel dragen. Juist gebruik van de veiligheidsgordels Trek de schoudergordel zo ver naar buiten dat de gordel goed ...
Met dit systeem kunnen de airbag, de knie-airbag en de side airbag van de voorpassagier worden uitgeschakeld. Schakel deze airbags alleen uit als er een baby- of kinderzitje op de voorpassagie ...
Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Interieurverlichting
OPMERKING
Laat wanneer de motor stop staat de verlichting niet gedurende
langere tijd branden. Anders bestaat de kans dat de accu uitgeput
raakt.
Plafondlampen
Schakel ...
Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Binnenspiegel
WAARSCHUWING
Stapel nooit lading of voorwerpen hoger op dan de
rugleuningen: Lading die hoger wordt opgestapeld dan de
rugleuningen is gevaarlijk.
Dit kan uw uitzicht in de
...