Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019): Achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA)
Het achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA) is bedoeld om de bestuurder
tijdens het achteruitrijden te assisteren bij het controleren van het gebied
aan de achterzijde van de auto aan beide kanten door de bestuurder te
waarschuwen voor de aanwezigheid van voertuigen die vanaf de achterzijde
naderen.
Het achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA) bespeurt voertuigen die
tijdens het achteruitrijden uit een parkeerruimte vanaf de linker- en
rechterzijde van de auto naderen en waarschuwt de bestuurder voor mogelijk
gevaar met behulp van de dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampjes
en de waarschuwingszoemer.

Werking van
achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA)
- Het achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA) functioneert wanneer
de versnellingshendel (handgeschakelde versnellingsbak) of de keuzehendel
(automatische transmissie) in de achteruitstand (R) gezet wordt.
- Als er de kans bestaat op een botsing met een naderend voertuig,
gaan de dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampjes knipperen en
wordt tegelijkertijd de waarschuwingszoemer geactiveerd. (Met
achteruitkijkmonitor) De waarschuwingsindicatie van het
achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA) in de achteruitkijkmonitor werkt
ook synchroon met het dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampje
op de portierspiegels.

WAARSCHUWING
Controleer altijd visueel de directe omgeving alvorens
daadwerkelijk uw auto in de achteruit te zetten: Het
systeem is enkel bedoeld om u bij het achteruitrijden te helpen op
achteropkomende voertuigen te controleren. Als gevolg van bepaalde
beperkingen ten aanzien van de werking van dit systeem, bestaat de
kans dat de dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampjes niet
of met vertraging knipperen alhoewel er zich een voertuig achter uw
auto bevindt. Neem het als bestuurder altijd tot uw
verantwoordelijkheid te controleren op achteropkomend verkeer.
|
OPMERKING
- In de volgende gevallen gaat de dodehoekmonitor (BSM)
waarschuwingsindicatie/ waarschuwingslampje branden en wordt de
werking van het systeem stopgezet.
Laat de auto zo spoedig
mogelijk door een officiële Mazda dealer inspecteren als de
dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatie/waarschuwingslampje
blijft branden.
- Er heeft zich een probleem in het systeem voorgedaan,
inclusief de dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampjes.
- Er is een grote afwijking ontstaan in de
montagepositie van een radarsensor (achter).
- Er heeft zich een grote hoeveelheid sneeuw of ijs verzameld
op de achterbumper nabij een radarsensor (achter).
- Rijden gedurende langere perioden op met sneeuw
bedekte wegen.
- De temperatuur in de buurt van de radarsensoren is
buitengewoon hoog als gevolg van het langdurig rijden op
hellingen tijdens de zomer.
- De accuspanning is afgenomen
- Onder de volgende omstandigheden kunnen de radarsensoren
(achter) geen grote objecten bespeuren of kunnen deze moeilijk
bespeurd worden.
- De rijsnelheid bij het achteruitrijden is ongeveer 10
km/h of hoger.
- Het detectiegebied van de radarsensor (achter) wordt
gehinderd door een nabije muur of geparkeerd voertuig. (Rijd
achteruit tot een plaats waar het detectiegebied van de
radarsensor niet meer gehinderd wordt.)

- Er nadert een voertuig direct vanaf de achterzijde van uw
auto.

- De auto staat op een helling geparkeerd

- (Met dodehoekmonitor (BSM) OFF schakelaar) Het
systeem functioneert direct na het indrukken van de dodehoekmonitor
(BSM) OFF schakelaar.
- (Zonder dodehoekmonitor (BSM) OFF schakelaar) Direct
nadat het dodehoekmonitorsysteem (BSM) in werking is gesteld.
- In de volgende gevallen kan het moeilijk zijn de
dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingsindicatielampjes die op de
portierspiegels zijn aangebracht te zien branden/knipperen.
- De portierspiegels zijn bedekt met sneeuw of ijs.
- Wanneer de voorportierruit beslagen is of bedekt is met
sneeuw, ijs of modder.
- Schakel het achteruitrijwaarschuwingssysteem (RCTA) uit
wanneer u een aanhanger trekt of wanneer u hulpuitrusting zoals
een fietsdrager aan de achterzijde van de auto hebt
geïnstalleerd. Anders zullen de radiogolven die door de radar worden
uitgezonden geblokkeerd raken waardoor het systeem niet meer
normaal zal functioneren.
|
Vermoeidheidswaarschuwing (DAA)
De vermoeidheidswaarschuwing (DAA) is een systeem dat vermoeidheid en
verminderde aandacht van de bestuurder bespeurt en raadt de bestuurder aan
een rustpauze te nemen.
Wanneer de auto binnen rij ...
Mazda Radar Cruise Control (MRCC) systeem
Het Mazda Radar Cruise Control (MRCC) systeem regelt de volgafstand *1 al
naargelang de rijsnelheid met behulp van een radarsensor (voor) die de
afstand ten opzichte van een voorliggend voertuig m ...