Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022): SRS-airbags
De SRS-airbags worden geactiveerd als de auto betrokken raakt
bij bepaalde soorten zware aanrijdingen, die zouden kunnen leiden
tot ernstig letsel voor de inzittenden. Ze werken samen met
de veiligheidsgordels om de kans op ernstig letsel te beperken.

Airbags voor
- Bestuurdersairbag/voorpassagiersairbag
Helpen het hoofd en de borst van de bestuurder en de voorpassagier
te beschermen tegen contact met onderdelen van het
interieur
- Knie-airbag
Helpt de bestuurder te beschermen
Side airbags en curtain airbags
- Side airbags
Helpen het bovenlichaam van de voorste inzittenden te beschermen
- Curtain airbags
Helpen het hoofd van de passagiers op de buitenste zitplaatsen
voor en achter te beschermen
Onderdelen SRS-airbagsysteem

- Sensoren frontale aanrijding
- Waarschuwingslampje SRS en
controlelampje PASSENGER
AIR BAG
- Aan/uit-schakelaar airbag
- Voorpassagiersairbag
- Sensoren aanrijding opzij (voor)
- Sensoren aanrijding opzij (voorportier)
- Gordelspanners en spankrachtbegrenzers
- Side airbags
- Curtain airbags
- Sensoren aanrijding opzij
(achter)
- Positiesensor bestuurdersstoel
- Bestuurdersairbag
- Knie-airbag bestuurder
- Airbag-ECU
De belangrijkste onderdelen van het SRS-airbagsysteem zijn hierboven
afgebeeld. Het SRS-airbagsysteem wordt aangestuurd door de
airbag-ECU. Bij het activeren van de airbags zorgt een chemische
reactie in de ontstekingsmechanismen ervoor dat de airbags snel
gevuld worden met niet-giftig gas om de beweging van de inzittenden
te helpen beperken.
WAARSCHUWING■Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags
Neem met betrekking tot de airbags de volgende voorzorgsmaatregelen in
acht.
Het niet in acht nemen van de voorzorgsmaatregelen kan ernstig letsel tot
gevolg hebben.
- Alle inzittenden dienen hun veiligheidsgordel op de juiste manier te
dragen.
De SRS-airbags zijn aanvullende middelen die samen met de
veiligheidsgordels
gebruikt moeten worden.
- De bestuurdersairbag wordt met een aanzienlijke kracht geactiveerd,
waardoor ernstig letsel kan ontstaan, vooral wanneer de bestuurder zich
erg dicht bij de airbag bevindt.
Het gevaarlijkst bij de activering van de airbag zijn de eerste 50 - 75
mm;
door een afstand van minimaal 250 mm tot het stuurwiel aan te houden,
hanteert u een veilige marge. Dit is de afstand gemeten vanaf het midden
van het stuurwiel tot aan uw borstbeen. Als u nu minder dan 250 mm van
de airbag zit, kunt u uw zitpositie op verschillende manieren wijzigen:
- Plaats uw stoel zo ver mogelijk naar achteren terwijl de pedalen
nog
goed kunnen worden bediend.
- Zet de rugleuning iets achterover. Hoewel auto's verschillen,
verkrijgen
veel bestuurders, zelfs met de bestuurdersstoel helemaal naar voren,
de afstand van 250 mm door simpelweg de rugleuning iets achterover
te zetten. Als u door het achterover zetten van uw stoel de weg niet
goed meer kunt zien, kunt u een stevig, niet-glad kussen gebruiken
om
hoger te zitten, of uw stoel hoger zetten wanneer uw auto deze
mogelijkheid
biedt.
- Als het stuurwiel verstelbaar is, kantel het dan naar beneden.
Hierdoor
wijst de airbag naar uw borst in plaats van naar uw hoofd en nek.
De stoel dient te worden afgesteld zoals hierboven aanbevolen,
terwijl de
pedalen en het stuurwiel nog steeds goed bediend kunnen worden en u
het instrumentenpaneel nog goed kunt zien.
- De voorpassagiersairbag wordt ook met een aanzienlijke kracht
geactiveerd
waardoor ernstig letsel kan ontstaan, vooral wanneer de voorpassagier
zich erg dicht bij de airbag bevindt. De voorpassagiersstoel dient zo
ver mogelijk van de airbag af te staan, met de rugleuning rechtop.
- Kinderen die niet goed op de stoel zitten en/of niet goed
vastzitten, kunnen
ernstig letsel oplopen door een geactiveerde airbag. Gebruik de
veiligheidsgordels
nooit voor baby's of kleine kinderen, maar zet hen goed vast
in een baby- of kinderzitje. Toyota beveelt ten zeerste aan dat alle
kinderen
op de achterstoelen plaatsnemen en op de juiste wijze vastzitten.
Achterin
zitten kinderen veiliger dan op de voorpassagiersstoel.
WAARSCHUWING■Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags
- Ga niet op het puntje van de stoel zitten
en leun niet op het dashboard.

- Laat een kind niet op de voorpassagiersstoel
staan of bij een voorpassagier
op schoot zitten.
- Sta niet toe dat voorpassagiers voorwerpen
op hun knieën vasthouden.

- Leun niet tegen het portier, de dakzijrail
en de voor-, midden- en achterstijl.

- Laat niemand knielen op de passagiersstoel
in de richting van het portier of
hoofd en handen buiten de auto steken.

WAARSCHUWING■Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags

- Bevestig niets aan het portier, de voorruit,
de zijruiten, de voor- en achterstijl,
de dakzijrail of de handgreep.

- Hang geen kleerhangers of andere harde voorwerpen aan de
kledinghaakjes.
Dergelijke voorwerpen kunnen als een projectiel gelanceerd worden
en ernstig letsel veroorzaken wanneer de curtain airbags geactiveerd
worden.
- Zorg ervoor dat het gedeelte waar de knie-airbag wordt geactiveerd
niet
door iets wordt afgedekt.
- Gebruik geen accessoires die het gedeelte van de stoel waarin de
side
airbags geactiveerd worden, afdekken omdat dat het activeren van de
airbags
negatief kan beïnvloeden. Dergelijke accessoires kunnen tot resultaat
hebben dat de side airbags niet op de juiste wijze geactiveerd worden,
helemaal niet geactiveerd worden of per ongeluk geactiveerd worden,
waardoor ernstig letsel kan ontstaan.
- Oefen geen overmatige kracht uit op delen waarin onderdelen van het
airbagsysteem
aanwezig zijn of op de voorportieren.
Als dat wel gebeurt, kunnen er storingen aan de SRS-airbags ontstaan.
- Raak onderdelen van het airbagsysteem niet aan direct nadat de
SRS-airbags
geactiveerd zijn, omdat deze heet kunnen zijn.
WAARSCHUWING■Voorzorgsmaatregelen SRS-airbags
- Als u na het activeren van de SRS-airbags moeilijkheden met de
ademhaling
ondervindt, open dan een portier of zijruit om frisse lucht binnen te
laten of verlaat de auto als u dat op een veilige manier kunt doen. Als
er
poederdeeltjes op uw huid zijn terechtgekomen, was deze er dan zo snel
mogelijk af om huidirritatie te voorkomen.
- Als de delen van de auto waarin airbags ondergebracht zijn, zoals
het
stuurwielkussen en de bekleding van de voor- en achterstijlen,
beschadigd
of gescheurd zijn, laat deze dan vervangen door een erkende
Toyota-dealer
of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en
uitgeruste deskundige.
■Wijzigingen aan en afvoeren van onderdelen van het SRS-airbagsysteem
Voer uw auto niet af en voer geen van onderstaande veranderingen uit
zonder
eerst een erkende Toyota-dealer of hersteller/reparateur of een andere
naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige te raadplegen. De
airbags kunnen defect raken of per ongeluk worden geactiveerd (opgeblazen),
waardoor ernstig letsel kan ontstaan.
- Plaatsen, verwijderen, demonteren en repareren van de airbags
- Reparatie, aanpassing, verwijdering of vervanging van stuurwiel,
instrumentenpaneel,
dashboard, stoelen of stoelbekleding, voor-, midden- en
achterstijlen, dakzijrails, voorportierpanelen, voorportierbekleding of
luidsprekers
in de voorportieren
- Aanpassing van het voorportierpaneel (bijvoorbeeld een gat erin
maken)
- Reparaties of wijzigingen aan het voorspatbord, de voorbumper of de
zijkant
van het passagierscompartiment
- Plaatsen van een bullbar, sneeuwploeg of lier
- Wijzigingen aan de wielophanging van de auto
- Plaatsen van elektronische apparatuur als een mobiele tweewegradio
(zend-/ontvanginstallatie) of CD-speler
- Wijzigingen aan de auto ten behoeve van mindervaliden
■Als de SRS-airbags worden geactiveerd
- U kunt lichte schaafplekken, brandwonden, kneuzingen, e.d. oplopen als
gevolg van de zeer hoge snelheid waarmee de SRS-airbags worden geactiveerd
door hete gassen.
- Er is een luide knal hoorbaar en er komt wit poeder vrij.
- Gedurende enkele minuten na het activeren van de airbags kunnen de
onderdelen van de airbagmodule (stuurwielnaaf, afdekkap airbag en
ontstekingsmechanisme)
evenals de voorstoelen, delen van de voor- en achterstijlen
en de daklijstbekleding nog heet zijn. De airbag zelf kan ook heet zijn.
- De voorruit kan barsten.
- Auto's met ERA-GLONASS: Als een airbag wordt geactiveerd, belt het
systeem
automatisch de meldkamer*. De locatie van de auto wordt doorgegeven
(zonder dat de toets SOS hoeft te worden ingedrukt) en een
medewerker zal proberen om met de inzittenden te praten om de ernst van
de situatie vast te stellen en te bepalen of hulp nodig is. Als de
inzittenden
niet in staat zijn om te communiceren, behandelt de medewerker de oproep
automatisch als een noodgeval en schakelt hij of zij de noodzakelijke
hulpdiensten
in.
*: In sommige gevallen kan er geen oproep worden geplaatst
■Voorwaarden voor activering van de SRS-airbags (SRS-airbags voor)
■Voorwaarden voor activering van de SRS-airbags (SRS side airbags en
curtain airbags)
- De SRS-side airbags en curtain airbags worden geactiveerd als een
bepaalde drempelwaarde wordt overschreden (vergelijkbaar met ter plaatse
van het passagierscompartiment aangereden worden met een snelheid van
ongeveer 20 - 30 km/h door een ongeveer 1.500 kg wegend voertuig,
komend vanuit een richting die haaks staat op de positie van de auto).
- De side airbags en curtain airbags worden geactiveerd bij een ernstige
frontale
aanrijding.
■Omstandigheden waarbij de SRS-airbags geactiveerd kunnen worden,
anders dan bij een aanrijding
De airbags voor, de side airbags en de curtain airbags kunnen ook
geactiveerd
worden bij zware stoten tegen de onderkant van de auto. Zie de afbeelding
voor een aantal voorbeelden.
- Raken van een stoeprand of een ander
hard voorwerp
- In of over een diepe kuil rijden
- Hard neerkomen

■Soorten aanrijdingen waarbij de airbags soms niet geactiveerd worden
(airbags voor)
De airbags voor worden over het algemeen niet geactiveerd bij aanrijdingen
van opzij of van achteren, als de auto over de kop slaat of bij een frontale
aanrijding op lage snelheid. Maar wanneer een aanrijding voldoende voorwaartse
deceleratie veroorzaakt, worden de airbags voor mogelijk geactiveerd.
- Aanrijding van opzij
- Aanrijding van achteren
- Over de kop slaan

■Soorten aanrijdingen waarbij de side airbags en de curtain airbags
mogelijk niet worden geactiveerd
De side airbags en curtain airbags treden mogelijk niet in werking bij
aanrijdingen
van opzij onder een bepaalde hoek of bij aanrijdingen van opzij waarbij
het passagierscompartiment niet wordt geraakt.
- Aanrijding van opzij waarbij het passagierscompartiment
niet wordt geraakt
- Aanrijding van opzij onder een hoek

De side airbags en curtain airbags treden over het algemeen niet in werking
bij aanrijdingen van achteren, als de auto over de kop slaat of bij een
aanrijding
van opzij op lage snelheid of bij een frontale aanrijding op lage snelheid.
- Aanrijding van achteren
- Over de kop slaan

■Wanneer moet u contact opnemen met een erkende Toyota-dealer of
hersteller/
reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste
deskundige?
In de volgende gevallen zal controle en/of reparatie van de auto nodig zijn.
Neem zo snel mogelijk contact op met een erkende Toyota-dealer of hersteller/
reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.
- Nadat een of meer SRS-airbags zijn geactiveerd.
- De voorzijde van de auto is beschadigd
of vervormd of de auto was betrokken bij
een ongeval dat niet van zodanige aard
was dat de airbags vóór werden geactiveerd.

- Bij beschadiging of vervorming van een
gedeelte van een portier of het omliggende
gebied, wanneer er een gat in is
gemaakt of bij een ongeval dat niet van
zodanige aard was dat de side airbags
en curtain airbags werden geactiveerd.

- Bij krassen, scheuren of andere beschadigingen
aan het stuurwielkussen of het
dashboard bij de voorpassagiersairbag
of het onderste gedeelte van het instrumentenpaneel
aan bestuurderszijde.

- Bij krassen, scheuren of andere beschadigingen
aan de zijkant van de leuning
van een voorstoel met een side airbag.

- Bij krassen, scheuren of andere beschadigingen
in het deel van de voor- en achterstijl
en de daklijstbekleding met de
curtain airbags.

Veiligheidsgordels
Controleer voordat u wegrijdt eerst of alle inzittenden de
veiligheidsgordel
dragen.
Juist gebruik van de veiligheidsgordels
Trek de schoudergordel zo ver
naar buiten dat de gordel goed
te ...