Fiat Bravo II Instructieboekje (2007-2016): Frontairbags

Het voertuig is uitgerust met frontairbags voor de bestuurder en de passagier, en met een knie-airbag aan bestuurderszijde (voor bepaalde versies/ markten).

De frontairbags voor bestuurder/passagier en de knie-airbag voor de bestuurder (voor bepaalde versies/markten) zijn ontworpen om de inzittenden op de voorstoelen te beschermen in het geval van middelzware/zware frontale botsingen, door de airbag tussen de inzittende en het stuurwiel of het dashboard op te blazen.

Als de airbags niet worden opgeblazen bij andere soorten botsingen (botsingen opzij, achterop, over de kop slaan enz.), betekent dit niet dat het systeem slecht functioneert.

In het geval van een frontale botsing, zorgt een elektronische regeleenheid ervoor dat de airbags, indien nodig, worden opgeblazen. De kussens worden onmiddellijk opgeblazen tussen de inzittenden voorin en de voertuigonderdelen die tot letsel zouden kunnen leiden. Onmiddellijk daarna lopen de kussens leeg.

De frontairbags voor de bestuurder/passagier en de knie-airbag voor de bestuurder (voor bepaalde versies/markten) zijn geen vervanging voor, maar eerder een aanvulling op het gebruik van veiligheidsgordels, die altijd gedragen moeten worden, zoals wettelijk is voorgeschreven in Europa en in de meest niet-Europese landen.

Bij een botsing kunnen degenen die geen veiligheidsgordel dragen, in contact komen met een airbag die nog niet volledig opgeblazen is. Onder deze omstandigheden wordt de inzittende minder door de airbag beschermd.

In de volgende omstandigheden kan het voorkomen dat de frontairbags niet worden opgeblazen:

  • frontale botsingen tegen makkelijk vervormbare onderdelen, die niet het plaatwerk aan de voorkant van het voertuig zijn (bijv. spatbord tegen de vangrail, etc. )
  • het voertuig schuift onder andere voertuigen of veiligheidsbarrières (bijvoorbeeld onder vrachtwagens of vangrails);

Als de airbags onder de hierboven beschreven omstandigheden niet opgeblazen worden, dan bieden ze geen aanvullende bescherming ten opzichte van de veiligheidsgordels, zodat hun activering geen zin heeft.

In deze gevallen wijst de uitgebleven activering dus niet op een storing van het systeem.

BELANGRIJK Breng geen stickers of andere voorwerpen op het stuurwiel, op het dashboard in de zone van de passagiersairbag, op de zijkant van de dakbekleding en op de stoelen aan. Plaats nooit voorwerpen (bijv.

mobiele telefoons) op het dashboard aan passagierszijde, omdat deze het correct openen van de airbag kunnen hinderen en tevens de inzittenden ernstig kunnen verwonden.

FRONTAIRBAG BESTUURDERSZIJDE

Deze bestaat uit een onmiddellijk opblaasbaar kussen dat in een speciale ruimte in het midden van het stuurwiel is geplaatst fig. 112.

FRONTAIRBAG BESTUURDERSZIJDE 

BELANGRIJK Rijd altijd met de handen op het stuurwiel zodat de airbag indien nodig ongehinderd opgeblazen kan worden. Rijd niet met voorover gebogen lichaam.Houd de rug goed rechtop tegen de rugleuning gedrukt.

FRONTAIRBAG PASSAGIERSZIJDE

Deze bestaat uit een onmiddellijk opblaasbaar kussen dat in een speciale ruimte in het dashboard is opgeborgen: deze airbag heeft een groter volume dan de bestuurdersairbag fig. 113.

De frontairbags voor de bestuurder en de passagier zijn ontworpen en afgesteld om inzittenden voorin met omgelegde veiligheidsgordels zo goed mogelijk te beschermen.

FRONTAIRBAG PASSAGIERSZIJDE 

Wanneer de airbags volledig opgeblazen zijn, nemen ze bijna alle ruimte in beslag tussen het stuurwiel en de bestuurder en tussen het dashboard en de passagier voorin.

BELANGRIJK ZEER GEVAARLIJK Plaats NOOIT een kinderzitje tegen de rijrichting in op de passagiersstoel van auto's met een actieve passagiersairbag. Bij een ongeval, hoe klein ook, kan de airbag ernstig letsel en zelfs de dood van het kind tot gevolg hebben. Daarom moet de passagiersairbag altijd uitgeschakeld worden als een kinderzitje tegen de rijrichting in gemonteerd wordt op de voorste passagiersstoel. Bovendien moet de voorste passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren zijn geschoven om te voorkomen dat het kinderzitje eventueel in aanraking komt met het dashboard. Schakel de passagiersairbag onmiddellijk weer in als het kinderzitje is verwijderd.

FRONTAIRBAG PASSAGIER EN KINDERZITJES

BELANGRIJK Plaats NOOIT een tegen de rijrichting in gemonteerd kinderzitje op de passagiersstoel van auto's met een actieve passagiersairbag. Bij een ongeval, hoe klein ook, kan de airbag ernstig letsel en zelfs de dood van het kind tot gevolg hebben.

Neem ALTIJD de aanwijzingen vermeld op het etiket op de zonneklep aan passagierszijde in acht fig. 114.

FRONTAIRBAG PASSAGIER EN KINDERZITJES 

KNIE-AIRBAG BESTUURDERSZIJDE (voor bepaalde versies/markten)

Deze airbag zit in een speciale ruimte onder het dashboard en wordt beschermd door een speciaal deksel fig. 116. Deze airbag beschermt de onderste ledematen in geval van een frontale botsing.

KNIE-AIRBAG BESTUURDERSZIJDE 

Uitschakeling airbags aan passagierszijde: frontairbag en zijairbag voor bescherming van bekken, borst en schouders (voor bepaalde versies/markten)

Als een kind in een kinderzitje dat achterstevoren op de voorstoel is geplaatst vervoerd moet worden, schakel dan de frontairbag en zijairbag voor bescherming van bekken, borst en schouders aan passagierszijde uit (voor bepaalde markten/versies).

Bij uitgeschakelde airbags gaat het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden.

BELANGRIJK Zie voor het uitschakelen van de airbags de beschrijving in het hoofdstuk "Kennismaking met de auto", paragraaf "Menuopties".

    Inbouwvoorbereiding ISOFIX kinderzitje

    De auto is uitgerust met ISOFIX verankeringspunten, een nieuwe standaard die het monteren van een kinderzitje snel, eenvoudig en veilig maakt. Isofix kinderzitjes en conventionele kinderzitjes ku ...

    Zijairbags (Zijairbag - Hoofdairbag)

    De auto is uitgerust met zijairbags voorin voor bestuurder en passagier voor bescherming van borst en bekken en hoofdairbags voor bescherming van de hoofden van de inzittenden voor- en achterin. ...

    Zie ook:

    Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Lekke band noodreparatieset
    De lekke band noodreparatieset die bij uw Mazda wordt geleverd is voor een tijdelijke reparatie van een licht beschadigde lekke band welke veroorzaakt is door het rijden over spijkers of soortgeli ...

    Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Bediening van de Digital Audio Broadcasting (DAB) radio (Type D)
    Wat is DAB radio? DAB radio is een digitaal radiouitzendsysteem. DAB radio biedt radiogeluid van hoge kwaliteit en maakt gebruik van een automatische frequentieoverschakelfunctie in grensgebiede ...

    Auto modellen:

    © 2021-2025 Alle rechten voorbehouden www.cmodellen.nl