De auto is uitgerust met zijairbags voorin voor bestuurder en passagier voor bescherming van borst en bekken en hoofdairbags voor bescherming van de hoofden van de inzittenden voor- en achterin.
Zijairbags beschermen de inzittenden bij middelzware/zware zijdelingse aanrijdingen, door de airbag tussen de inzittende en de interieurdelen van de structuur van de zijkant van het voertuig op te blazen.
Als de zijairbags niet worden opgeblazen bij andere soorten aanrijdingen (frontale botsingen, kopstaartaanrijdingen, over de kop slaan enz.), betekent dit niet dat het systeem slecht functioneert.
In het geval van een zijdelingse botsing, zorgt een elektronische regeleenheid ervoor dat de airbag, indien nodig, wordt opgeblazen. Het kussen wordt onmiddellijk opgeblazen tussen de inzittende en de voertuigonderdelen die tot letsel zouden kunnen leiden. Onmiddellijk daarna loopt het kussen leeg.
De zijairbags zijn geen vervanging voor de veiligheidsgordels, maar een aanvulling. Draag dus altijd veiligheidsgordels, zoals wettelijk is voorgeschreven in Europa en de meeste niet- Europese landen.
ZIJAIRBAGS (voor bepaalde versies/markten)
Deze bestaan uit twee soorten kussens die zich in de rugleuning van de voorstoelen bevinden fig. 117 en die het bekken, de borst en schouders van de inzittenden bij middelzware flankbotsingen beschermen.
HOOFDAIRBAG (voor bepaalde versies/markten)
Deze bestaat uit een "gordijnairbag" die zich achter de dakbekleding aan de zijkant bevindt en afgedekt is met speciale afwerkingselementen fig. 118.
Dit type airbag is ontworpen om het hoofd van de inzittenden voorin en achterin te beschermen bij flankbotsingen, dankzij het grote oppervlak dat in opgeblazen toestand wordt beslagen.
Bij lichte flankbotsingen is het opblazen van de zijairbags niet vereist.
Het systeem biedt de beste bescherming bij een flankbotsing als de passagier correct op zijn stoel zit, zodat de hoofdairbag zo goed mogelijk opgeblazen kan worden.
Daarom moet de veiligheidsgordel te allen tijde worden gedragen. In het geval van een zijdelingse botsing, houden de veiligheidsgordels inzittenden in de juiste houding en voorkomen dat zij uit het voertuig geslingerd worden bij een zeer zware botsing.
Daarom zij de zijairbags aan de voorzijde (voor bepaalde versies/markten) geen vervanging voor de veiligheidsgordels, maar een aanvulling. Draag dus altijd veiligheidsgordels, zoals wettelijk is voorgeschreven in Europa en de meeste niet- Europese landen.
BELANGRIJK Hang geen starre voorwerpen aan de kledinghaken of de steunhandgrepen.
BELANGRIJK Steun niet met het hoofd, de armen of de ellebogen tegen het portier, de ruiten of in het gebied van de hoofdairbag om mogelijke verwondingen tijdens het opblazen te voorkomen.
BELANGRIJK Steek nooit het hoofd, de armen of ellebogen uit het raam.
BELANGRIJK Het systeem biedt de beste bescherming bij een zijdelingse botsing als de passagier correct op zijn stoel zit, zodat de hoofdairbag zo goed mogelijk opgeblazen kan worden.
BELANGRIJK Bedek bij auto's met zijairbags de rugleuning van de voorstoelen niet met extra hoezen. |
BELANGRIJK
Reinig de stoelen niet met water of stoom onder druk (met de hand of in een automatisch wasapparaat).
De frontairbags en/of zijairbags (voor bepaalde versies/markten) kunnen geactiveerd worden bij krachtige stoten aan de onderzijde van de carrosserie, bijv. heftige botsing tegen drempels of stoepranden, of wanneer de banden van de auto in grote gaten of verzakkingen in het wegdek vallen.
Als de airbag geactiveerd wordt, ontsnapt er een kleine hoeveelheid poeder: dit poeder is niet schadelijk en duidt niet op het begin van een brand.
Dit poeder kan echter de huid en ogen irriteren: was ze in dit geval met neutrale zeep en water.
De controle, reparatie en vervanging van de airbags moeten door het Fiat Servicenetwerk worden uitgevoerd.
Als de auto wordt gesloopt, moet het airbagsysteem onbruikbaar gemaakt worden door het Fiat Servicenetwerk.
Gordelspanners en airbags worden op verschillende manieren geactiveerd, afhankelijk van het type botsing. Als een of meerdere van deze voorzieningen niet in werking treden, dan duidt dat niet op een storing in het systeem.
BELANGRIJK
Als de contactsleutel naar MAR wordt gedraaid en het lampje
![]() |
BELANGRIJK Bedek bij voertuigen met zijairbags de rugleuning van de voorstoelen niet met extra hoezen. |
BELANGRIJK Reis niet met voorwerpen op schoot of voor de borst en houd niets in de mond (pijp, pen, etc.). Dit kan ernstig letsel veroorzaken als de airbag bij een ongeval in werking treedt. |
BELANGRIJK Laat na diefstal of poging tot diefstal, vandalisme of overstromingen het airbagsysteem door het Fiat Servicenetwerk controleren. |
BELANGRIJK Wanneer de contactsleutel is ingebracht en naar de stand MAR is gedraaid, kunnen de airbags ook geactiveerd worden als de stilstaande auto door een andere auto wordt aangereden, ook al is de motor afgezet. Daarom mag,wanneer de passagiersairbag is ingeschakeld, en ook al staat de auto stil, GEEN tegen de rijrichting in gemonteerd kinderzitje op de voorstoel gemonteerd worden.Als bij een botsing de airbag wordt opgeblazen, kan dit leiden tot ernstig letsel en zelfs tot de dood van het kind. Daarom moet de passagiersairbag altijd uitgeschakeld worden als een kinderzitje tegen de rijrichting in gemonteerd wordt op de voorste passagiersstoel. Bovendien moet de voorste passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren zijn geschoven om te voorkomen dat het kinderzitje eventueel in aanraking komt met het dashboard. Schakel de passagiersairbag onmiddellijk weer in als het kinderzitje is verwijderd. Onthoud tevens dat als de sleutel in de stand STOP staat, bij een ongeval geen enkel veiligheidssysteem (airbags of gordelspanners) geactiveerd wordt. In dat geval duidt de uitgebleven activering niet op een storing van het systeem. |
BELANGRIJK
Wanneer de contactsleutel naar de stand MAR wordt gedraaid, gaat het
waarschuwingslampje ![]() |
BELANGRIJK De activeringsdrempel van de frontairbag is hoger dan die van de gordelspanners. Bij aanrijdingen die tussen deze twee drempelwaarden liggen, treden alleen de gordelspanners in werking. |
BELANGRIJK De airbag vervangt niet de veiligheidsgordels,maar verhoogt hun doeltreffendheid Omdat de frontairbags niet worden ingeschakeld bij frontale botsingen bij lage snelheden, zijdelingse botsingen, botsingen achterop en over de kop slaan,worden de inzittenden in die gevallen uitsluitend door de veiligheidsgordels beschermd, die dus altijd gedragen moeten worden. |
Het voertuig is uitgerust met frontairbags voor de bestuurder en de passagier, en met een knie-airbag aan bestuurderszijde (voor bepaalde versies/ markten). De frontairbags voor bestuurder/passag ...
Chevrolet Cruze (J300) Instructieboekje (2008-2016). Kinderveiligheidssystemen
Kinderveiligheidssystemen op
passagiersstoel voor met
airbagsystemen
Waarschuwing conform ECE R94.02:
EN: NEVER use a rearward facing
child restraint on a seat protected by
an ACTIVE AIR ...
Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Maatregelen nemen
Neem de juiste maatregel en controleer dat het waarschuwingslampje uit gaat.
Signaal
Waarschuwing
Te nemen maatregel
Wanneer het waarschuwingslampje brandt en de waarsch ...