Lexus CT 200h Instructieboekje (2011-2017): Ondersteunende systemen

Om de veiligheid en de prestaties tijdens het rijden te verbeteren is uw auto uitgerust met de volgende systemen die automatisch in werking treden als de omstandigheden daar om vragen. Houd er echter rekening mee dat dit aanvullende systemen zijn en vertrouw niet in al te sterke mate op deze systemen als u de auto bedient.

ABS (antiblokkeersysteem) Helpt het blokkeren van de wielen te voorkomen bij plotseling remmen of remmen op een glad wegdek

Brake Assist Zorgt voor een grotere remkracht nadat het rempedaal is ingetrapt als het systeem oordeelt dat er sprake is van een noodstop

VSC (Vehicle Stability Control) Helpt de bestuurder de auto onder controle te houden bij uitwijkmanoeuvres en het maken van bochten op een glad wegdek

TRC (Traction Control) Zorgt ervoor dat de aandrijfkracht behouden blijft en voorkomt dat de aandrijvende wielen gaan doorslippen bij het wegrijden met de auto of bij het accelereren op gladde wegen

EPS (elektrische stuurbekrachtiging) Maakt gebruik van een elektromotor om de benodigde kracht voor het ronddraaien van het stuurwiel te verminderen

VSC+ (Vehicle Stability Control+) Coördineert de werking van ABS-, TRC-, VSC- en EPS-systemen.

Zorgt ervoor dat de voertuigstabiliteit behouden blijft bij uitwijkmanoeuvres op een glad wegdek door de stuurcommando's aan te passen.

Hill Start Assist Control Helpt te voorkomen dat de auto achteruit rolt bij het wegrijden op een helling

Noodstopsignaal Als het rempedaal plotseling wordt ingetrapt, gaan de remlichten automatisch knipperen om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.

Als het VSC-/TRC-/ABS-systeem in werking is

Het controlelampje Traction Control knippert wanneer het VSC-/TRC-/ ABS-systeem in werking is.

Gebruik van de ondersteunende systemen

Uitschakelen van het TRC-systeem

Als u met uw auto vast komt te zitten in modder of sneeuw, kan het TRC-systeem het aandrijfvermogen van het hybridesysteem naar de wielen beperken. Als u dan opGebruik van de ondersteunende systemen
drukt, kunt u de auto waarschijnlijk makkelijker los krijgen door te 'schommelen'.

Schakel het TRC-systeem uit doorGebruik van de ondersteunende systemen
snel in te drukken en weer los te laten.

Het controlelampje TRC OFF gaat branden.

Druk nogmaals op Gebruik van de ondersteunende systemen
om het systeem weer in te schakelen.

Gebruik van de ondersteunende systemen

■Wanneer het controlelampje TRC OFF zelfs gaat branden als de schakelaar VSC OFF niet is ingedrukt De TRC en Hill Start Assist Control kunnen niet worden bediend. Neem contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.

■ Bijgeluiden en trillingen die veroorzaakt worden door de ABS-, BA-, VSC-, TRC- en Hill Start Assist Control-systemen

  • In de motorruimte kan een geluid hoorbaar zijn als het hybridesysteem wordt gestart, kort nadat de auto begint te rijden, als het rempedaal krachtig of herhaaldelijk wordt ingetrapt of 1 - 2 minuten nadat het hybridesysteem is gestopt. Dit duidt niet op een storing in een van deze systemen.
  • De volgende verschijnselen kunnen zich voordoen als bovenstaande systemen in werking zijn. Geen van deze verschijnselen duidt op een storing.
    • Er kunnen trillingen gevoeld worden in de carrosserie en de stuurinrichting.
    • Nadat de auto tot stilstand is gekomen, kan het geluid van een elektromotor hoorbaar zijn.
    • Er kan een lichte trilling in het rempedaal voelbaar zijn als het antiblokkeersysteem geactiveerd is.
    • Het rempedaal kan iets verder naar beneden bewegen als het antiblokkeersysteem geactiveerd is.

■ Geluid EPS Wanneer het stuurwiel bediend wordt, kan het geluid van een elektromotor (zoemend geluid) hoorbaar zijn. Dit is normaal en duidt niet op een storing.

■ Gereduceerde bekrachtiging door het EPS-systeem De mate van bekrachtiging door het EPS-systeem wordt gereduceerd om het systeem tegen oververhitting te beschermen als er gedurende langere tijd veel stuurbewegingen worden uitgevoerd. Hierdoor kan de besturing zwaar aanvoelen. Probeer als dat het geval is minder frequent te sturen of breng de auto tot stilstand en schakel het hybridesysteem UIT. Het EPS-systeem moet binnen 10 minuten weer normaal werken.

■ Voorwaarden voor werking Hill Start Assist Control Als aan de volgende vier voorwaarden wordt voldaan, werkt de Hill Start Assist Control:

  • De selectiehendel staat in een andere stand dan P of N (bij het vooruit/achteruit bergop wegrijden).
  • De auto staat stil.
  • Het gaspedaal wordt niet ingetrapt.
  • De parkeerrem is niet geactiveerd.

■ Automatisch uitschakelen van Hill Start Assist Control De Hill Start Assist Control wordt in de volgende situaties uitgeschakeld:

  • Zet de selectiehendel in stand P of N
  • Het gaspedaal wordt ingetrapt
  • De parkeerrem wordt geactiveerd.
  • Er zijn ongeveer 2 seconden verstreken nadat het rempedaal is losgelaten.

■ Automatisch opnieuw inschakelen van het TRC-systeem Als het TRC-systeem is uitgeschakeld, wordt dit automatisch opnieuw ingeschakeld in de volgende situaties:

  • Het contact wordt UIT gezet.
  • De TRC wordt ingeschakeld als de rijsnelheid toeneemt

■ Voorwaarden voor werking noodstopsignaal Als aan de volgende drie voorwaarden wordt voldaan, werkt het noodstopsignaal:

  • De alarmknipperlichten zijn uit.
  • De werkelijke rijsnelheid is hoger dan 55 km/h.
  • Het rempedaal wordt op zo'n manier ingetrapt dat het systeem op basis van de deceleratie van de auto oordeelt dat het om een noodstop gaat.

■ Automatisch uitschakelen van noodstopsignaal Het noodstopsignaal wordt in de volgende situaties uitgeschakeld:

  • De alarmknipperlichten worden ingeschakeld.
  • Het rempedaal wordt losgelaten.
  • Het systeem oordeelt op basis van de deceleratie van de auto dat het niet om een noodstop gaat.
WAARSCHUWING

■ Het ABS werkt niet effectief als

  • De maximale grip van de banden overschreden wordt (bijvoorbeeld versleten banden op een weg die bedekt is met sneeuw).
  • De auto aquaplaning ondervindt terwijl met een hoge snelheid op een natte of gladde weg wordt gereden.

■ De remweg met ABS in werking kan langer zijn dan onder normale omstandigheden Het ABS is niet ontworpen om de remweg van de auto te verkorten. Houd altijd voldoende afstand tot uw voorligger, met name in de volgende gevallen:

  • Als wordt gereden op wegen met grind, zand en dergelijke, of op besneeuwde wegen
  • Als wordt gereden met sneeuwkettingen
  • Als wordt gereden op slechte wegen
  • Als wordt gereden over wegen met diepe gaten of andere grote oneffenheden

■ De TRC werkt mogelijk niet effectief als Het insturen van de juiste richting en het overbrengen van de aandrijfkracht kunnen op een gladde weg niet onder alle omstandigheden gerealiseerd worden, zelfs niet als het TRCsysteem in werking is.

Rijd voorzichtig met de auto onder omstandigheden waarbij de stabiliteit en de aandrijfkracht verloren kunnen gaan.

■ Als de VSC geactiveerd is Het controlelampje Traction Control knippert. Rijd altijd voorzichtig. Roekeloos rijgedrag kan leiden tot ongevallen. Wees bijzonder voorzichtig als het controlelampje knippert.

■ De Hill Start Assist Control werkt niet effectief wanneer

  • Vertrouw niet uitsluitend op de Hill Start Assist Control. De Hill Start Assist Control werkt niet altijd effectief op steile hellingen en op met ijs bedekte wegen.
  • In tegenstelling tot de parkeerrem is de Hill Start Assist Control niet bedoeld om de auto gedurende langere tijd op zijn plaats te houden. Gebruik de Hill Start Assist Control niet om de auto op een helling op zijn plaats te houden omdat dat kan leiden tot een ongeval.

■ Als het TRC-systeem uitgeschakeld wordt Wees zeer voorzichtig en pas uw snelheid aan de conditie van het wegdek aan. Schakel het TRC-systeem alleen in geval van nood uit, aangezien dit systeem zorgdraagt voor de voertuigstabiliteit en het aandrijfvermogen.

■ Vervangen van banden Zorg dat alle banden de voorgeschreven maat hebben en dat hun merk, profiel en totale draagvermogen identiek zijn. Controleer verder of alle banden de aanbevolen spanning hebben.

De ABS-, VSC- en TRC-systemen werken niet op de juiste manier als er verschillende banden onder de auto gemonteerd zijn.

Neem contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige voor meer informatie over het vervangen van de banden of wielen.

■ Omgaan met banden en wielophanging Problemen met de banden of wijzigingen aan de wielophanging hebben een negatief effect op de ondersteunende systemen en kunnen een storing veroorzaken.

    Rijmodusselectieschakelaar

    De rijmodi kunnen worden geselecteerd overeenkomstig de rijomstandigheden. Normale modus ECO-modus Geschikt voor het verminderen van het brandstofverbruik, omdat het koppel dat correspond ...

    PCS (Pre-Crash Safety-systeem)

    Als de radarsensor signaleert dat een frontale aanrijding waarschijnlijk is, worden veiligheidssystemen als het remsysteem en de veiligheidsgordels automatisch geactiveerd door het Pre-Crash Safet ...

    Zie ook:

    Lexus CT 200h Instructieboekje (2011-2017). Als uw auto oververhit raakt
    Het volgende kan erop duiden dat de auto oververhit raakt. Het waarschuwingslampje voor een hoge koelvloeistoftemperatuur gaat branden of knipperen of het hybridesysteem levert merkbaar minder ...

    Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Ruitenwisserbladen
    OPGELET Het is gebleken dat een "hot wax" behandeling, zoals in automatische auto-was installaties een nadelige invloed op de reinigende werking van de ruitenwissers heeft ...

    Auto modellen:

    © 2021-2025 Alle rechten voorbehouden www.cmodellen.nl