Lexus CT 200h Instructieboekje (2011-2017): PCS (Pre-Crash Safety-systeem)

Als de radarsensor signaleert dat een frontale aanrijding waarschijnlijk is, worden veiligheidssystemen als het remsysteem en de veiligheidsgordels automatisch geactiveerd door het Pre-Crash Safety-systeem om de gevolgen van een aanrijding en schade aan de auto zo veel mogelijk te beperken.

Pre-Crash-veiligheidsgordels (alleen veiligheidsgordels voor) Als de Pre-Crash-sensor registreert dat een aanrijding onvermijdelijk is, trekt het Pre-Crash Safety-systeem de veiligheidsgordel strak voordat de aanrijding plaatsvindt.

Dit gebeurt ook als de bestuurder hard remt of de macht over het stuur verliest.

Als het VSC-systeem is uitgeschakeld, werkt het systeem echter niet in geval van slippen.

Pre-Crash Brake Assist Als een frontale aanrijding waarschijnlijk is, past het systeem een grotere remkracht toe, in relatie tot de kracht waarmee het rempedaal wordt ingetrapt.

Pre-Crash Brake-systeem Als een frontale aanrijding waarschijnlijk is, waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van een waarschuwingslampje, een waarschuwingsscherm en een zoemer. Als het systeem signaleert dat een aanrijding onvermijdelijk is, worden de remmen automatisch geactiveerd om de snelheid bij de aanrijding te verlagen. Het Pre-Crash Brake-systeem kan met de schakelaar Pre-Crash OFF worden uitgeschakeld.

Uitschakelen van Pre-Crash Brake-systeem

  1. Pre-Crash Brake-systeem uitgeschakeld
  2. Pre-Crash Brake-systeem ingeschakeld

Het waarschuwingslampje PCS gaat branden als het Pre-Crash Brake-systeem wordt uitgeschakeld.

Gebruik van de ondersteunende systemen

Radarsensor

De radarsensor signaleert auto's of andere obstakels op en naast de weg voor de auto en bepaalt aan de hand van de positie, de snelheid en de richting van het obstakel of een aanrijding onvermijdelijk is.

Gebruik van de ondersteunende systemen

■ Het Pre-Crash Safety-systeem is in werking als

  • Pre-Crash-veiligheidsgordels (type A)
    • De rijsnelheid hoger is dan ongeveer 30 km/h.
    • Het systeem plotseling remmen of een slip signaleert.
    • De inzittenden voor de veiligheidsgordel dragen.
  • Pre-Crash-veiligheidsgordels (type B)
    • De rijsnelheid hoger is dan ongeveer 5 km/h.
    • De snelheid waarmee uw auto het obstakel of de voor u rijdende auto nadert, hoger is dan ongeveer 30 km/h.
    • De inzittenden voor de veiligheidsgordel dragen.
  • Pre-Crash Brake Assist:
    • De rijsnelheid hoger is dan ongeveer 30 km/h.
    • De snelheid waarmee uw auto het obstakel of de voor u rijdende auto nadert, hoger is dan ongeveer 30 km/h.
    • Het rempedaal is ingetrapt.
  • Pre-Crash Brake-systeem:
    • De schakelaar Pre-Crash OFF niet is ingedrukt.
    • De rijsnelheid hoger is dan ongeveer 15 km/h.
    • De snelheid waarmee uw auto het obstakel of de voor u rijdende auto nadert, hoger is dan ongeveer 15 km/h.

■ Omstandigheden die het systeem kunnen activeren zelfs als er geen kans op een aanrijding is In de volgende gevallen signaleert de radarsensor mogelijk een voorwerp, waardoor de radarsensor een kans op een frontale aanrijding signaleert en het systeem in werking treedt.

  • Als u in een linker- of rechterbocht een tegemoetkomende auto passeert
  • Als u een obstakel snel van voren nadert (bijv. een voorligger, een tolpoortje, enz.)
  • Wanneer zich boven op een helling een groot, niet-bewegend voorwerp (billboard, laag plafond, straatlantaarn, enz.) bevindt
  • Bij het rijden door smalle doorgangen of plaatsen met een laag plafond (bruggen, tunnels, viaducten, enz.)
  • Als u over een slecht wegdek rijdt
  • Als op de weg een metalen object, hobbel of uitsteeksel aanwezig is
  • Wanneer de voorzijde van de auto is verhoogd of verlaagd afhankelijk van de beladingstoestand
  • Als de radarsensor niet goed uitgelijnd is door blootstelling aan een harde schok van de omgeving van de radarsensor, enz.
  • Als er bij het begin van een bocht een obstakel (vangrail, enz.) naast de weg aanwezig is
  • Als de achterzijde van de auto ver ingezakt is (omdat er zware lading in de bagageruimte vervoerd wordt, enz.)

Als het systeem in bovenstaande situaties geactiveerd wordt, worden de veiligheidsgordels mogelijk snel aangetrokken en worden de remmen mogelijk met meer kracht dan normaal bediend. Als de veiligheidsgordel in aangetrokken positie geblokkeerd is, breng dan de auto op een veilige plaats tot stilstand, doe de veiligheidsgordel los en doe hem daarna weer vast.

■ Obstakels die niet worden waargenomen De sensor kan geen plastic obstakels zoals pylonen waarnemen. In sommige gevallen neemt de sensor ook geen voetgangers, dieren, fietsen, motorfietsen, bomen en sneeuwhopen waar.

■ Situaties waarin het Pre-Crash Safety-systeem niet goed werkt Het systeem werkt in de volgende situaties mogelijk niet goed:

  • Op wegen met scherpe bochten of oneffenheden
  • Als er plotseling een auto voor uw auto gaat rijden, bijvoorbeeld op een kruising
  • Als uw auto plotseling wordt gesneden, bijvoorbeeld wanneer u wordt ingehaald
  • Onder barre weersomstandigheden, bijvoorbeeld bij zware regenval, mist, sneeuw of zandstormen
  • Als uw auto in een slip raakt terwijl de VSC niet in werking is
  • Als de wagenhoogte extreem verandert
  • Als de radar onjuist is uitgelijnd
  • Als gevolg van een grote verdraaiing van het stuurwiel wanneer er plotseling een obstakel vóór de auto verschijnt

■ Automatisch uitschakelen van het Pre-Crash Safety-systeem Als een storing optreedt waardoor de sensoren geen obstakels meer kunnen waarnemen, bijvoorbeeld doordat de sensor vuil is, wordt het Pre-Crash Safety-systeem automatisch uitgeschakeld.

Het systeem wordt in dit geval niet geactiveerd, zelfs niet wanneer er kans op een aanrijding is.

■ Als er een storing in het systeem aanwezig is of het systeem tijdelijk niet kan worden gebruikt De waarschuwingslampjes gaan branden of knipperen en/of er verschijnen waarschuwingen.

WAARSCHUWING

■ Beperkingen van het Pre-Crash Safety-systeem De bestuurder is volledig verantwoordelijk voor een veilig rijgedrag. Rijd altijd veilig en houd rekening met de omgeving.

Gebruik het Pre-Crash Safety-systeem nooit in plaats van normaal remmen. Dit systeem voorkomt niet in alle gevallen een aanrijding en vermindert ook niet altijd de schade of het letsel. Vertrouw niet alleen op dit systeem. Anders kunt u een ongeval veroorzaken, waardoor ernstig letsel kan ontstaan.

Dit systeem is ontworpen om aanrijdingen te helpen voorkomen of de schade bij een aanrijding te helpen beperken. Het systeem werkt echter per geval anders (→Blz. 255, 256).

Daardoor levert het systeem mogelijk niet altijd dezelfde prestaties. Het Pre-Crash Safetysysteem werkt mogelijk niet als de bestuurder het rempedaal intrapt of het stuurwiel draait, omdat het systeem dan mogelijk oordeelt dat de bestuurder een uitwijkactie uitvoert.

■Waarschuwingen met betrekking tot de inhoud van ondersteunende systemen Het Pre-Crash Safety-systeem is bedoeld om de bestuurder met behulp van alarmfuncties en het remfunctieregelsysteem te helpen om aanrijdingen te voorkomen via KIJKEN-BEOORDELEN-HANDELEN. Het systeem kan slechts in beperkte mate ondersteuning bieden, dus let op de volgende belangrijke punten:

  • De bestuurder helpen om op de weg te letten
    Het Pre-Crash Safety-systeem kan alleen obstakels signaleren die zich direct vóór de auto bevinden, en alleen binnen een beperkt bereik. Het systeem is niet bedoeld om zorgeloos of roekeloos rijgedrag te rechtvaardigen en kan de bestuurder ook niet helpen tijdens het rijden bij slecht zicht. De bestuurder moet daarom nog steeds goed op de omgeving rond de auto letten.
  • De bestuurder ondersteunen bij het maken van een juiste beoordeling
    Wanneer geprobeerd wordt de kans op een aanrijding in te schatten, beschikt het Pre-Crash Safety-systeem alleen over gegevens van obstakels die het systeem direct voor de auto heeft gesignaleerd. Het is daarom strikt noodzakelijk dat de bestuurder alert blijft en zelf bepaalt of er op enig moment kans op een aanrijding bestaat.
  • De bestuurder helpen actie te ondernemen
    De Brake Assist-functie van het Pre-Crash Safety-systeem is ontworpen om de ernst van de aanrijding te helpen beperken en handelt dus alleen wanneer het systeem heeft geoordeeld dat een aanrijding onvermijdelijk is. Dit systeem kan niet zelf automatisch een aanrijding voorkomen of de auto veilig tot stilstand brengen zonder een juiste bediening door de bestuurder. Daarom moet de bestuurder in gevaarlijke situaties direct zelf actie ondernemen om de veiligheid van alle betrokkenen te garanderen.

 

WAARSCHUWING

■ Omstandigheden waarin de sensor voorliggers mogelijk niet op de juiste manier signaleert Rem in een van de volgende situaties indien nodig zelf af.

  • Als door omringend verkeer opgeworpen water of sneeuw de werking van de sensor hindert
  • Als de achterzijde van de auto ver ingezakt is (omdat er zware lading in de bagageruimte vervoerd wordt, enz.)
  • Auto's die plotseling voor u invoegen
  • Voertuigen met een relatief kleine achterzijde (aanhangwagens zonder lading, enz.)
  • Motorfietsen die op dezelfde rijstrook rijden

■ Omgaan met de radarsensor Neem de volgende voorzorgsmaatregelen in acht om ervoor te zorgen dat het Pre- Crash Safety-systeem goed blijft functioneren:

  • Houd de sensor en de lenskap altijd schoon.

    Reinig de sensor en de lenskap met een zachte doek zodat er geen krassen of beschadigingen ontstaan.

  • Stel de sensor en de omgeving van de sensor niet bloot aan krachtige schokken.

    Als de sensor ook maar iets verplaatst wordt, werkt het systeem mogelijk niet meer (goed). Als de sensor en de omgeving van de sensor aan krachtige schokken zijn blootgesteld, moet het desbetreffende gedeelte van de auto altijd worden gecontroleerd en indien nodig gerepareerd door een erkende Lexus-dealer of hersteller/ reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.

  • Neem de sensor niet uit elkaar.
  • Monteer geen accessoires en plak geen stickers op de sensor, de lenskap of in de directe omgeving.
  • Wijzig of spuit de sensor en de lenskap niet.
  • Neem contact op met een erkende Lexus-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige als de sensor moet worden vervangen.

    Ondersteunende systemen

    Om de veiligheid en de prestaties tijdens het rijden te verbeteren is uw auto uitgerust met de volgende systemen die automatisch in werking treden als de omstandigheden daar om vragen. Houd er ech ...

    Rijtips

    ...

    Zie ook:

    Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022). Wegrijden van een parkeerplaats na het fileparkeren (modus parkeerplaats fileparkeren verlaten)
    ■ Overzicht van functies Selecteer bij het wegrijden van een parkeerplaats na het fileparkeren de richting waarin u wilt wegrijden. De ondersteuningsregeling voor de bediening van het stuurwi ...

    Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Waarschuwingsknipperlichten
    De waarschuwingsknipperlichten dienen steeds te worden gebruikt wanneer u de auto in een noodgeval op de rijbaan of langs de kant van de weg tot stilstand brengt. De waarschuwingsknipperlicht ...

    Auto modellen:

    © 2021-2025 Alle rechten voorbehouden www.cmodellen.nl