i-ACTIVSENSE is een collectieve benaming voor een reeks geavanceerde beveiligingsen rijondersteuningsystemen welke gebruik maken van een vooruitrijcamera (FSC) en radarsensoren. Deze systemen bestaan uit actieve beveiligings- en anti-botsinghulpsystemen.
Deze systemen zijn bestemd om de bestuurder te ontlasten en te helpen veiliger te rijden en botsingen te vermijden of de ernst daarvan te verminderen. Echter aangezien elk van deze systemen hun beperkingen hebben, altijd voorzichtig rijden en niet blindelings op deze systemen vertrouwen.
Actieve rijondersteuningstechnologie
De actieve rijondersteuningstechnologie ondersteunt de bestuurder bij het veiliger rijden doordat deze helpt potentiële gevaren te onderkennen en ongelukken te voorkomen.
Hulpsystemen ter ondersteuning van de bestuurdersalertheid
Zichtbaarheid in het donker
Detectie aan linker/rechterzijde en achterzijde
Verkeersbordherkenning
Afstandherkenning tussen voertuigen
Detectie bestuurdersvermoeidheid
Obstakeldetectie aan de achterzijde bij het wegrijden uit een parkeerplaats
Bestuurdershulpsystemen
Afstand tussen voertuigen
Rijstrookafwijking
Snelheidsregeling
Anti-botsingtechnologie
De anti-botsingtechnologie is ontworpen om de bestuurder te helpen botsingen te voorkomen of de ernst daarvan te verminderen in situaties waar deze niet voorkomen kunnen worden.
Vermindering van de ernst van een botsing bij lage snelheden
Vooruit rijden
Achteruit rijden
Vermindering van de ernst van een botsing bij gemiddelde/hoge snelheden
Camera en Sensoren
Vooruitrijcamera (FSC)
De vooruitrijcamera (FSC) bespeurt rijstrookaanwijzingen en herkent koplampen, achterlichten en stadsverlichting tijdens het rijden in het donker. Bovendien worden ook voorliggers, voetgangers of obstakels bespeurd. De volgende systemen maken ook gebruik van de vooruitrijcamera (FSC).
De vooruitrijcamera (FSC) is ingebouwd aan de bovenzijde van de voorruit nabij de achteruitkijkspiegel.
Zie Vooruitrijcamera (FSC)
Radarsensor (voor)
De radarsensor (voor) zendt radiogolven uit die weerkaatst worden door een voorliggend voertuig en vervolgens weer door de radarsensor worden opgevangen. De volgende systemen maken eveneens gebruik van de radarsensor (voor).
De radarsensor (voor) is gemonteerd achter de radiateurgrille.
Zie Radarsensor (Voor).
Radarsensoren (achter)
De radarsensoren (achter) detecteren de radiogolven die door de radarsensoren worden uitgezonden en op hun beurt weerkaatst worden door een voertuig dat van achteren nadert of door een obstakel. De volgende systemen maken eveneens gebruik van de radarsensoren (achter).
De radarsensoren (achter) zijn ingebouwd in de achterbumper, één aan de rechterzijde en één aan de linkerzijde.
Zie Radarsensoren (Achter).
Ultrasonische sensoren (achter)
De ultrasonische sensoren (achter) detecteren de ultrasonische golven die door de ultrasonische sensoren worden uitgezonden en op hun beurt weerkaatst worden door obstakels aan de achterzijde. De volgende systemen maken eveneens gebruik van de ultrasonische sensoren (achter).
De ultrasonische sensoren (achter) zijn gemonteerd in de achterbumper.
Zie Ultrasonische sensoren (Achter).
...
Het aanpasbaar voorverlichtingssysteem (AFS) stelt de lichtbundels van de koplampen automatisch naar links of rechts af in samenhang met de bediening van het stuurwiel nadat de koplampen zijn inge ...
Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022). Voorzorgsmaatregelen tijdens het gebruik
■ Sensoren
Signaleren de auto om de parkeerplaats te helpen bepalen.
Sensoren voorzijde
Zijsensoren achter
Het detectiegebied van de sensor bij het
gebruik van de modus automa ...
Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019). Koplampen
Draai de koplampschakelaar om de koplampen en andere buitenverlichting in of
uit te schakelen.
Wanneer de verlichting wordt ingeschakeld, gaat het
verlichting-aan indicatielampje in de instrument ...