Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019): i-ELOOP

i-ELOOP is een regeneratief remsysteem. Wanneer u het rempedaal intrapt of afremt op de motor, wordt de opgewekte kinetische energie door de vermogensgenerator omgezet in elektrische energie en wordt de omgezette elektrische energie opgeslagen in de oplaadbare accu (condensator en accu). De opgeslagen elektriciteit wordt gebruikt als stroom voor het laden van de accu en voor de elektrische uitrusting van de auto.

  • In de vermogensgenerator is een variabele spanning dynamo ingebouwd die de kinetische energie omzet in elektriciteit die efficiënt kan worden opgewekt overeenkomstig de energiebehoeften van de auto.
  • Voor de opslag van de opgewekte elektriciteit wordt een condensator gebruikt die grote hoeveelheden elektriciteit onmiddellijk opslaat voor direct gebruik.
  • Er is een DC-DC omzetter ingebouwd die de opgeslagen elektriciteit omlaag transformeert naar een spanning die voor de elektrische uitrusting van de auto bruikbaar is.

i-ELOOP

i-ELOOP

OPGELET Door de volgende onderdelen vloeit hoge spanning, dus deze niet aanraken.

  • Variabele spanning dynamo
  • DC-DC omzetter
  • Condensator

 

OPMERKING

  • Het brandstofverbruik kan verschillen afhankelijk van hoe de elektrische uitrusting van de auto gebruikt wordt.
  • Als de condensator wordt opgeruimd, altijd een deskundige reparateur, bij voorkeur een officiële Mazda reparateur raadplegen.

    Zie voor details de volgende URL.

i-ELOOP Indicatielampje/Bedrijfstoestanddisplay

De bestuurder wordt op de hoogte gesteld van de regeneratiestatus van het i-ELOOP systeem en de bedrijfstoestand van het voertuig door middel van het i-ELOOP indicatielampje en de bedrijfstoestanddisplay.

i-ELOOP Indicatielampje

i-ELOOP Indicatielampje

Brandt (Voertuigen zonder type C/type D audio)

Tijdens regeneratie gaat het lampje branden.

Knippert

Als de motor gestart wordt nadat er gedurende langere tijd niet met de auto is gereden, is het mogelijk dat het i-ELOOP indicatielampje gaat knipperen. Laat de motor stationair draaien en wacht totdat het indicatielampje uit gaat.

OPMERKING

  • Er klinkt een pieptoon als er met de auto wordt gereden terwijl het i-ELOOP indicatielampje knippert.

    Bovendien, als u het stuurwiel draait terwijl het lampje knippert, zal dit zwaarder voelen dan normaal. Dit duidt echter niet op een afwijking.

    Parkeer de auto met draaiende motor op een veilige plaats en probeer het stuurwiel niet te draaien. Nadat het i-ELOOP indicatielampje is opgehouden met knipperen zal de werking van het stuur weer normaal worden.

  • (Voertuigen met type C/type D audio) Er verschijnt een melding op de middendisplay en het i-ELOOP indicatielampje gaat tegelijkertijd knipperen.

    Zie Waarschuwingsberichten die verschijnen op de display.

Bedrijfstoestanddisplay (Voertuigen met type C/type D audio)

De regeneratiestatus van het i-ELOOP systeem wordt getoond op de middendisplay.

Zie Bedrijfstoestanddisplay.

    Dynamische stabiliteitsregeling (DSC)

    De Dynamische Stabiliteitsregeling (DSC) regelt automatisch het remvermogen en het motorkoppel in samenhang met systemen zoals ABS en TCS voor de regeling van de zijslip tijdens het rijden op een ...

    Brandstofverbruikmonitor

    Bij voertuigen met type C/type D audio, kan de bedrijfstoestand, het brandstofverbruik en de energiebesparing *1 beurtelings worden getoond door bediening van de pictogrammen in de display. Boven ...

    Zie ook:

    Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022). Schakelaar stand P
    ■ Als stand P wordt ingeschakeld Breng de auto volledig tot stilstand en activeer de parkeerrem. Druk vervolgens op de schakelaar voor stand P. Wanneer de schakelstand gewijzigd is naa ...

    Toyota Prius (XW50) Instructieboekje (2016-2022). Sensoren
    Twee soorten sensoren, die zich achter de grille en de voorruit bevinden, signaleren informatie die nodig is voor de werking van de ondersteunende systemen. Radarsensor Camerasensor ...

    Auto modellen:

    © 2021-2025 Alle rechten voorbehouden www.cmodellen.nl