Mazda 3 (BM/BN) Instructieboekje (2013-2019): Verkeersbordherkenningsysteem (TSR)
Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) helpt de bestuurder te voorkomen dat
verkeersborden over het hoofd worden gezien en biedt ondersteuning voor veilig
rijden door tijdens het rijden op de Active Driving Display verkeersborden te
tonen die herkend worden door de vooruitrijcamera (FSC) of die geregistreerd
zijn in het navigatiesysteem.
Als gedurende het rijden de rijsnelheid het
maximumsnelheidbord aangegeven in de Active Driving Display overschrijdt,
informeert het systeem de bestuurder door middel van een indicatie in de
Active Driving Display en een waarschuwingsgeluid.
Het
verkeersbordherkenningsysteem (TSR) toont de maximum snelheid (inclusief
onderborden) en eenrichtingsborden.
OPMERKING
- In bepaalde landen of regio’s wordt het
verkeersbordherkenningsysteem (TSR) niet ondersteund. Raadpleeg
voor informatie betreffende de ondersteunde landen of regio’s een
deskundige reparateur, bij voorkeur een officiële Mazda reparateur.
- Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) werkt alleen als de
SD kaart van het navigatiesysteem (origineel Mazda) in de SD
kaartgleuf is gestoken. Raadpleeg een deskundige reparateur, bij
voorkeur een officiële Mazda reparateur voor bijzonderheden.
|

WAARSCHUWING
Let tijdens het rijden altijd goed op de verkeersborden.
Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) helpt de bestuurder te voorkomen
dat verkeersborden over het hoofd worden gezien en biedt
ondersteuning voor veilig rijden.
Afhankelijk van de
weersomstandigheden of problemen met verkeersborden, is het mogelijk
dat een verkeersbord niet wordt herkend of dat een verkeersbord dat
verschilt van het werkelijke verkeersbord wordt weergegeven. Neem het
als bestuurder altijd tot uw verantwoordelijkheid op de
verkeersborden te letten. Anders kan dit een ongeluk tot gevolg
hebben.
|
OPMERKING
- Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) werkt niet als
er een defect is in de vooruitrijcamera (FSC).
- Het is mogelijk dat het verkeersbordherkenningsysteem (TSR)
onder de volgende omstandigheden niet normaal functioneert.
- Een voorwerp dat op het instrumentenpaneel geplaatst is
wordt door de voorruit weerkaatst en door de camera opgenomen.
- Wanneer er zware bagage in de bagageruimte of op de
achterzitting is geplaatst en de auto overhelt.
- Wanneer de bandenspanning niet op de voorgeschreven
druk is afgesteld.
- Wanneer andere banden dan standaard banden zijn gemonteerd.
- De auto rijdt op een op- of afrit en aangrenzend
gedeelte van een pleisterplaats of tolhek op een snelweg.
- Wanneer de helderheid van de omgeving plotseling
verandert, zoals bij het in- of uitrijden van een tunnel.
- Wanneer de verlichting van de koplampen afgezwakt is
als gevolg van verontreiniging of afwijking van de optische as.
- Wanneer de voorruit verontreinigd of beslagen is.
- De voorruit en camera zijn beslagen (waterdruppels).
- Er schijnt fel licht op de voorzijde van de auto
(zoals achteruitrijlichten of grootlicht van koplampen van
tegemoetkomende voertuigen).
- De auto maakt een scherpe bocht.
- Sterke lichtweerkaatsing vanaf het wegdek.
- Een verkeerslicht is in een positie die het weerkaatsen van
het licht van de koplampen van de auto bemoeilijkt, zoals bij het
rijden in het donker of in een tunnel.
- Tijdens het rijden onder weersomstandigheden, zoals
regen, mist of sneeuw.
- De opgeslagen kaartgegevens voor het navigatiesysteem zijn
niet actueel.
- De camera kan het beeld van een verkeersbord niet
vastleggen.
- Een verkeersbord is bedekt door modder of sneeuw.
- Een verkeersbord staat verborgen achter bomen of een
voertuig.
- Een verkeersbord staat deels in de schaduw.
- Een verkeersbord is verbogen of staat scheef.
- Een verkeersbord staat te laag of te hoog.
- Een verkeersbord is te helder of te donker (inclusief
elektronische verkeersborden).
- Een verkeersbord is te groot of te klein.
- Er is een object dat lijkt op het verkeersbord dat wordt
afgelezen (zoals nog een verkeersbord of andere gelijksoortige
borden).
- Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) werkt niet als
de Active Driving Display is ingesteld op niet-weergave.
- Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) kan op buiten
werking ingesteld worden.
Zie Gebruikersinstellingen.
|
Verkeersbordweergave-indicatie
De volgende verkeersborden worden op de Active Driving Display weergegeven.

Bovenstaande indicaties geven enkele voorbeelden.
Als de vooruitrijcamera
(FSC) een onderbord niet juist kan herkennen (zoals periodieke beperkingen,
afslagbeperkingen, einde sectie), wordt het volgende scherm getoond.

Als de vooruitrijcamera (FSC) tijdens het rijden een verkeersbord niet goed
kan herkennen, wordt het volgende scherm getoond.

OPMERKING
Maximumsnelheidborden (inclusief onderborden)
- Wanneer aan een van onderstaande voorwaarden is
voldaan, wordt bij rijsnelheden van ongeveer 1 km/h of hoger het
maximumsnelheidbord getoond.
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent een
maximumsnelheidbord als een bord dat op uw auto van toepassing is
en de auto rijdt er aan voorbij.
- Het maximumsnelheidbord dat in het navigatiesysteem is
opgeslagen wordt afgelezen (als de vooruitrijcamera (FSC) geen
maximumsnelheidbord herkent).
- Wanneer aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan,
worden maximumsnelheidborden voor slecht weer getoond.
- De rijsnelheid is ongeveer 1 km/h of hoger.
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent een
maximumsnelheidbord slechte weersomstandigheden als een bord dat
op uw auto van toepassing is en de auto rijdt er aan voorbij.
- Het maximumsnelheidbord voor slecht weer is lager dan
het huidige weergegeven maximumsnelheidbord.
- De ruitenwissers zijn in werking.
- De weergave van het maximumsnelheidbord stopt in de volgende
gevallen.
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent het maximumsnelheidbord en
de auto rijdt na het passeren van het bord over een bepaalde
afstand.
- De sensoren bepalen dat de auto van rijrichting is
veranderd. (De weergave van een maximumsnelheidbord stopt niet
als de auto van rijstrook verandert en er een "ZONE" onderbord
wordt weergegeven.)
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent een nieuw
maximumsnelheidbord dat verschilt van het vorige (geeft het
nieuwe maximumsnelheidbord weer).
- Het maximumsnelheidbord dat is opgeslagen in het
navigatiesysteem wordt niet binnen een bepaalde tijd afgelezen
(als de vooruitrijcamera (FSC) een maximumsnelheidbord niet
herkent, wordt het maximumsnelheidbord dat is opgeslagen in het
navigatiesysteem weergegeven).
- De rijsnelheid overschrijdt het weergegeven
maximumsnelheidbord met 30 km/h of meer nadat sinds de weergave
van het maximumsnelheidbord een bepaalde tijd is verstreken.
(Behalve wanneer er informatie over het maximumsnelheidbord is in
het navigatiesysteem)
Eenrichtingsborden
- Wanneer aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan
wordt een eenrichtingsbord weergegeven.
- De rijsnelheid is ongeveer 80 km/h of lager.
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent een eenrichtingsbord
als een bord dat op uw auto van toepassing is en de auto rijdt er
aan voorbij.
- De weergave van het eenrichtingsbord stopt in het
volgende geval.
- De vooruitrijcamera (FSC) herkent het eenrichtingsbord
en er is een bepaalde tijd verstreken nadat de auto het bord is
gepasseerd.
|
Waarschuwing te hoge snelheid
Als de rijsnelheid het maximumsnelheidbord dat op de Active Driving Display
wordt weergegeven overschrijdt, wordt een waarschuwingsgeluid geactiveerd en
gaat het gedeelte rondom het maximumsnelheidbord dat op de Active Driving
Display wordt weergegeven 3 maal in oranje knipperen en als de rijsnelheid
het weergegeven maximumsnelheidbord blijft overschrijden, stopt de indicatie
met knipperen en licht deze constant op. Controleer de omgeving en pas de
rijsnelheid aan de wettelijk geldende snelheid aan door het nemen van de
juiste maatregel zoals het intrappen van het rempedaal.

OPMERKING
- De waarschuwing te hoge snelheid is aanvankelijk op
niet-geactiveerd ingesteld.
Verander de instelling in de
gebruikersinstellingen als u de waarschuwing te hoge snelheid
wilt activeren.
- Uit: De waarschuwing te hoge snelheid wordt niet
geactiveerd.
- Alleen weergave van waarschuwing: Het gedeelte rondom het
maximumsnelheidbord knippert 3 maal in oranje en als de rijsnelheid
het weergegeven maximumsnelheidbord blijft overschrijden, stopt
de indicatie met knipperen en licht deze constant op.
- Weergave van waarschuwing + waarschuwingsgeluid: Het
gedeelte rondom het maximumsnelheidbord knippert 3 maal in oranje
en als de rijsnelheid het weergegeven maximumsnelheidbord blijft
overschrijden, stopt de indicatie met knipperen en licht deze
constant op en wordt het waarschuwingsgeluid geactiveerd.
- De functie van de waarschuwing te hoge snelheid stopt in de
volgende gevallen.
- De rijsnelheid is lager dan de snelheid van het
maximumsnelheidbord dat wordt weergegeven. (Als de
activeringstijd voor de waarschuwing te hoge snelheid in de
gebruikersinstellingen wordt gewijzigd, stopt de functie van de
waarschuwing te hoge snelheid zodra de rijsnelheid lager is dan
de gewijzigde rijsnelheid.
- Een indicatie voor een maximumsnelheidbord is
bijgewerkt en aan de voorwaarden voor het activeren van de
waarschuwing te hoge snelheid is niet voldaan.
- Weergave van maximumsnelheidbord stopt.
- De waarschuwingsindicatie wordt weergegeven op
hetzelfde moment dat de waarschuwing te hoge snelheid wordt
geactiveerd als de rijsnelheid de snelheid aangegeven op het
maximumsnelheidbord overschrijdt.
Zie In de volgende gevallen
wordt een waarschuwingszoemer geactiveerd.
- Het verkeersbordherkenningsysteem (TSR) kan een
maximumsnelheidbord met een onderbord herkennen en dit weergeven,
echter het kan niet de aanduiding op het onderbord bepalen (zoals
periodieke beperkingen, afslagbeperkingen, einde sectie).
De
waarschuwing te hoge snelheid wordt dus geactiveerd wanneer de
rijsnelheid het maximumsnelheidbord dat wordt weergegeven
overschrijdt, ook als de voorwaarden aangegeven op het onderbord
niet op de auto van toepassing zijn.
- Als de vooruitrijcamera (FSC) een maximumsnelheidbord
weergeeft dat onjuist is herkend, zal ook als de auto met de
wettelijke toegestane snelheid rijdt het alarm te hoge
rijsnelheid geactiveerd worden.
- Voor de waarschuwing te hoge snelheid kunnen de volgende
instellingen worden gewijzigd.
- Waarschuwingsgeluid en indicatiepatroon
- Tijdstip waarop de waarschuwing wordt geactiveerd
Zie
Gebruikersinstellingen.
|
Dodehoekmonitor (BSM)
De dodehoekmonitor (BSM) is bedoeld om de bestuurder te helpen bij het
controleren van het gebied aan de achterzijde van de auto aan beide kanten
tijdens het veranderen van rijstrook, door de best ...
Afstandherkenninghulpsysteem (DRSS)
Het afstandherkenninghulpsysteem (DRSS) meet de afstand tussen uw auto en een
voorligger met behulp van een radarsensor (voor) bij een rijsnelheid van
ongeveer 30 km/h of hoger en als uw auto een ...